بررسی کامل ابعاد حادثه سقوط سامانه آزمایشی آفندی در گرگان | اطلاع‌رسانی به‌هنگام مانع از دروغ‌پراکنی شد

حوالی ساعت ۹ صبح بیست‌وهفتم شهریور ماه ۱۴۰۲ خبری مبنی بر شنیده شدن صدایی مهیب در بخش‌های زیادی از شهر گرگان در فضای مجازی منتشر شد.
حوالی ساعت ۹ صبح بیست‌وهفتم شهریور ماه ۱۴۰۲ خبری مبنی بر شنیده شدن صدایی مهیب در بخش‌های زیادی از شهر گرگان در فضای مجازی منتشر شد.
کد خبر: ۱۴۲۶۲۲۳

به گزارش خبر۲۴، در این اخبار آمده بود که حجم از صدا تا مناطق مسکونی و روستاهای اطراف هم پیچیده بود. در تصاویر اولیه منتشرشده از این حادثه، مشخص شد یک شی ناشناس در محدوده‌ی هیابان استاندارد شهر گرگان سقوط کرده است.

در ابتدا شایعات زیادی مبنی بر انهدام یک پهپاد توسط سامانه‌های دفاعی در فضای مجازی منتشر شد. در ادامه‌ی این شایعات مطرح شد که این سقوط تنها شامل یک پهپاد نبوده و هشت فروند از این نوع پهپاد در گرگان سقوط کرده است. این ادعاها اما بلافاصله پس از ورود مسئولین حوزه سیاسی و امنیتی استان رد شد و همین امر از انتشار بیشتر شایعات جلوگیری کرد.

از طرف دیگر اظهاراتی مبنی بر سقوط قطعات حین آزمایش موشکی در حال شکل‌گیری بود که این ادعا نیز همانند سایر مطالب کذب مطرح‌شده رد شد.

در این خصوص سید علی مهاجر، معاون سیاسی امنیتی استاندار گلستان، گفت: اخبار منتشرشده در خصوص سرنگونی سقوط ۸ فروند پهپاد در گرگان تکذیب می‌شود؛ اما بر اثر سقوط یک پهپاد در گرگان دو شهروند گرگانی مجروح شدند. این پهپاد حوالی ساعت ۹ صبح سقوط کرد و تکه‌های آن در مناطقی از شهر گرگان سقوط کرد. این تکه‌ها مربوط به یک پهپاد است.

وی افزود: نیروهای نظامی و امنیتی مشغول بررسی ابعاد این حادثه هستند و در اثر سقوط این پهپاد در مناطق مسکونی دو شهروند مجروح شدند.

از طرف دیگر منبعی آگاه در وزرات دفاع ارتباط این حادثه با آزمایشات موشکی را تکذیب کرد.
سردار طلایی‌نیک، سخنگوی وزارت دفاع، بلافاصله طی اظهارنظری رسمی اعلام کرد: سامانه آزمایشی آفندی در گرگان سقوط کرده است.

وی اعلام کرد: در فرآیند آزمایش تحقیقاتی سامانه‌های آفندی و پهپادی که در منطقه کویری انجام شد، یکی از سامانه‌ها که در حال آزمون و تحقیقات بود، دچار نقص فنی شده و با انحراف از مسیر اصلی متلاشی و قطعاتی از آن در مناطقی از شهر گرگان سقوط کرد.

به گفته این مقام وزارت دفاع، تیم های امدادی و عملیاتی در حال جمع آوری قطعات فرود آمده هستند.

سخنگوی وزارت دفاع همچنین اعلام کرد: ضمن تشکر از اهالی شریف گرگان انتظار داریم اگر قطعات باقی مانده‌ای را مشاهده کردند از دستکاری و جابجایی خودداری کنند تا تیم‌های عملیاتی وظایف خود را در اسرع وقت به اتمام برسانند.

سردار طلایی‌نیک اظهار داشت: خوشبختانه این مسئله تلفات جانی نداشته و اگر خسارت مادی به هموطنان وارد شده باشد از طرف وزارت دفاع جبران می‌شود. تیم‌های امدادی و عملیاتی در حال جمع‌آوری قطعات فرودآمده هستند.
 
شایعه‌پراکنی‌ها و دروغ‌سازی‌ها خنثی شد
حضور به‌هنگام مسئولین مرتبط با این حادثه مانع از انتشار و گسترده‌شدن شایعات مطرح‌شده و همچنین طرح ادعاهای کذب شد. این امر قابل تقدیر، از ایجاد تشنج در افکار عمومی جلوگیری کرد و به خوبی توانست مانع از ایجاد جریان‌های رسانه‌ای دروغین در جهت ایجاد آشوب در میان اذهان جامعه گردد. حساب‌های کاربری متعددی در فضای مجازی از ابتدای انتشار این خبر شروع به دامن زدن به مطالب غیرواقعی و کذب کردند که این امر با اظهارات صادقانه‌ی مسئولین و حضور آنان میان مردم و ارائه‌ی توضیحات کامل به ایشان خنثی شد.

حساب‌های مزدور دشمنان به طور گسترده مدعی شدند که جمهوری اسلامی در میان شهر اقدام به شلیک موشک به مردم کرده است. برخی حساب‌های دیگر به دروغ و به نقل از رسانه‌های رسمی کشور از جمله خبرگزاری‌های فارس، تسنیم و ایرنا و با تصاویری ساختگی می‌گویند که علت این حادثه آزمایش موشکی وزارت دفاع بوده است. علیرغم اینکه هیچ خبر و مطلبی در این خبرگزاری با این ادعا وجود ندارد، همین رسانه‌ها مکررا آزمایش موشکی را به نقل از مقامات مسئول در وزارت دفاع تکذیب و علت حادثه را سقوط پهپاد اعلام کرده‌اند.
 
اتفاقی مرسوم در سطح بین‌الملل
خوشبختانه حادثه‌ی رخ‌داده هیچ تلافی در پی نداشته و آسیب‌های مادی واردشده به اموال و دارایی مردم طبق وعده‌ی مسئولین وزارت دفاع جبران خواهد شد. در خصوص انواع حوادث مشابه با این اتفاق می‌توان به نمونه‌های متعددی در کشورهای مختلف اشاره کرد که به نوعی در امور دفاعی بیانگر این است که چنین حوادثی ممکن است در هر نقطه‌ای از جهان رخ دهد.

شکست روسیه در آزمایش موشک بالستیک دوربرد، موشک قاره‌پیما و چند پهپاد طی سال‌های اخیر، آزمایش موشکی ناموفق ژاپن در سال ۲۰۱۸ و شکست‌های ایالات متحده آمریکا در آزمایش انواع سیستم‌های موشکی از جمله آزمایش ناموفق موشک بالستیک قاره‌پیما در سال ۱۴۰۰، آزمایش ناموفق سیستم موشکی مافوق صورت در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ و شکست در آزمایش موشک هایپرسونیک میان‌برد ارتش این کشور در شهریور ماه همین سال تنها چند نمونه مشابه با حادثه اتفاق‌افتاده در ایران است.
 
دشمنان از چه خوشحالند؟
کافی است کمی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به گشت‌وگذار میان مطالبی که از سوی دشمنان در خصوص این حادثه منتشر شده بپردازید. در مدت زمان کوتاهی خواهید دانست که حساب‌های سایبری وابسته به دشمنان ملت از حادثه‌ی ایجادشده خوشحالند. آن‌ها در کنار دروغ‌پردازی پیرامون اینکه این حادثه ناشی از یک آزمایش موشکی ناموفق بوده، با ابراز خوشحالی از این حادثه مدعی‌اند جمهوری اسلامی در آزمایش تسلیحات نظامی خود ناکام بوده است.

در این خصوص می‌بایست اشاره کرد این اتفاق پیرامون یک آزمایش دفاعی رخ‌داده و یک عملیات واقعی نبوده که دشمنان از خوشحالی آن را یک شکست قاطع در عملیات‌های نظامی جمهوری اسلامی معرفی می‌کنند.
از طرفی اذعان مقامات نظامی غربی به دقت و کیفیت بالای برخی از تسلیحات نظامی ایران از جمله موشک‌های نقطه‌زن و پهپادها در سال‌های اخیر به خصوص پس از جنگ روسیه و اوکراین، خود استنادی محکم برای این دسته حساب‌های کاربری، ربات‌های مجازی و سردمداران آن‌ها است.
 
و اما در پایان
طرح هریک از ادعاهای دروغین جیره‌خوران دشمن جای تعجب ندارد. آن‌ها از شکست خوردن فراخوان‌هایشان طی سال‌های متمادی خشم انباشته‌ای دارند و حالا می‌خواهند با هر اتفاق یا حادثه‌ای معمول در کشور، که نمونه‌های بیشتری از آن را می‌توان در سایر کشورها هم پیدا کرد، دست به تشویش اذهان عمومی بزنند و به تلاش‌های بی‌ثمر و بر پایه‌ی دروغ خود ادامه دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها